Wednesday, September 4, 2013

Wukuf Di Arafah


Wukuf di Padang Arafah:
Perbanyakkanlah membaca doa yang dibaca oleh Nabi s.a.w pada Hari Arafah iaitu:
لاإله إِلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
Yang bermaksud: Tiada Tuhan yang di sembah dengan sebenarnya melainkan Allah. Tiada sekutu bagiNya, Dialah yang memiliki kekuasaan, Dialah yang memiliki kepujian dan Dia berkuasa ke atas setiap perkara. Kemudian bacalah ayat ini:
( شهد الله أنه لا إِله إِلا هو والملائكة وأولوا العلم قائما بالقسط لا إِله إِلا هو العزيز الحكيم) 

Yang bermaksud: Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Kemudian berdoa dengan doa ini:
" اللهم لك الحمد كالذي نقول، وخيرا مما نقول، اللهم لك صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي، وإِليك مآبي، ولك تراثي، اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر، ووسوسة الصدر وشتات الأمر، اللهم إني أعوذ بك من شر ما يجيء به الريح، ومن شر ما يلج في الليل وشر ما يلج في النهار، وشر بوائق الدهر "
Yang bermaksud: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau mendengar kata-kataku dan melihat tempatku, mengetahui setiap yang aku rahsiakan dan yang aku zahirkan, tidak boleh disembunyikan sesuatupun dari pengetahuanMu. Aku hamba yang kerdil lagi fakir, memohon pertolongan dan balasan, aku hamba yang takut dan meminta belas kasihan serta mengaku terhadap segala kesalahan, aku meminta daripadaMu sebagai permintaan orang yang berhajat dan mengadu kepadaMu sebagai aduan orang yang bersalah dan hina diri, aku berdoa kepadaMu sebagai doa orang yang amat takut lagi tenat, orang yang menundukkan kepala serta seluruh anggota tubuh badan hanyalah kepadaMu.
اللهم إنك تسمع كلامي وترى مكاني, وتعلم سري وعلانيتي, لا يخفى عليك شيء من أمري, أنا البائس الفقير, المستغيث المستجير, الوجل المشفق المقر المعترف بذنبه, أسألك مسألة المسكين, وأبتهل إليك إبتهال المذنب الذليل, وأدعوك دعاء الخائف الضرير, من خضعت لك رقبته, وفاضت لك عبرته, وذل جسده, ورغم أنفه لك.

Yang bermaksud: Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah. Tiada sekutu bagiNya, Dialah Yang Memiliki Kerajaan dan Dialah Yang Memiliki Kepujian, di sisiNya segala kebaikan dan Dialah Yang Maha Berkuasa ke atas setiap perkara. Wahai Tuhanku! Sinarkanlah hatiku, dadaku, pendengaranku dan penglihatanku dengan cahayaMu.
Wahai Tuhanku! Lapangkanlah jiwaku, permudahkanlah urusanku. Aku berlindung denganMu dari segala waswas hati, dari urusan yang tidak teratur dan dari fitnah kubur. Wahai Tuhanku! Aku berlindung denganMu dari segala keburukan yang berlaku pada malam dan siang, dari keburukan yang didatangkan oleh angin dan dari segala bencana. 

Semasa Wukuf Di Arafah-Perbanyakan Zikir dan Doa kepada Allah SWT. Pohon keampunan dengan penuh kesungguhan. Juga memohon Rahmat dan Rahim Nya agar Jihad kita diterima.

Antara Padang Arafah - Mina - Muzdalifah

Doa serta Zikir yang bersungguh memohon Ridho dan Rahmat Allah SWT.
Selalunya Jemaah Haji Malaysia akan ke-Arafah pada hari Tarwiah atau sehari sebelum hari wukuf - 8 Zulhijjah. Bagi mereka yang mengerjakan Haji Tamattu akan berangkat dari Makkah, selepas solat zohor secepatnya dan kadangkala hingga larut malam pada 8 Zulhijjah. Ini semua teserahlah kepada Allah SWT dan bahagian kita ketika disana nanti.





No comments: