HAJI
merupakan satu rukun daripada rukun Islam yang lima dan menjadi
kemuncak penzahiran ubudiah hamba kepada Tuhan-Nya. Pada ruangan kali
ini, akan dibincangkan berkenaan dengan jenis haji dan permasalahannya.
Pengertian Haji
Menurut bahasa, haji bermaksud kunjungan, manakala dari segi syarak ialah mengunjungi kaabah untuk melakukan ibadah tertentu, dengan syarat-syarat yang khusus seperti yang dinyatakan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji.
Sejarah Pensyariatan Haji dan Umrah
Pendapat yang lebih kuat menyatakan bahawa tarikh pensyariatan haji dan umrah adalah pada tahun 9 Hijrah.
Ini
berdasarkan hadis Nabi SAW yang bermaksud: Kepada rombongan Abd al-Qais
yang menemui Rasulullah SAW pada awal tahun 9 Hijrah, dan bertanya
tentang perintah yang wajib mereka lakukan: Aku perintahkan kamu
beriman kepada Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa pada
bulan Ramadan dan menyerahkan 1/5 daripada harta rampasan perang. (riwayat al-Bukhari (7556))
Justeru,
sekiranya haji telah difardukan sebelum tarikh tersebut, tentulah
Baginda menyebutkannya bersama-sama perintah yang diarahkan kepada
mereka.
Hukum Haji
Semua
ulama bersepakat menyatakan bahawa haji adalah fardu dan salah satu
daripada rukun Islam. Ini berdasarkan al-Quran, al-Sunnah dan ijmak.
Jenis Haji dan Permasalahannya
Melakukan Ibadah Saei di antara Safa dan Marwah |
i. Haji Ifrad
ii. Haji Tamattu'
iii. Haji Qiran
Haji yang diniatkan secara umum atau mengikut niat seseorang juga akan kembali kepada salah satu daripada tiga di atas.
Haji Ifrad dan Pelaksanaannya
Maksud
haji Ifrad ialah hanya mengerjakan haji sahaja dan selepas itu barulah
melakukan ibadah umrah. Cara Ifrad ini ialah seseorang itu berihram
untuk mengerjakan haji sahaja.
Dia tidak akan mengerjakan ibadah
umrah sehinggalah selesai daripada mengerjakan hajinya. Cara ini
dianggap paling afdal mengikut mazhab al-Syafie kerana masyaqqah yang
dihadapi ketika berada dalam ihram begitu panjang masanya.
Haji Tamattu' dan pelaksanaannya
Dari sudut bahasa, tamattu' ini bererti mengambil faedah. Dari istilah syarak pula:
i.
mengikut ulama Hanafi adalah menghimpunkan di antara ihram umrah dan
pekerjaannya atau sebahagian besar daripada pekerjaan tersebut dengan
ihram haji dan pekerjaannya dalam bulan haji tanpa ilmam yang sahih
dengan ahlinya.
ii. Mengikut mazhab al-Syafie, tamattu' ialah
dengan berihram mengerjakan umrah dalam bulan haji. Setelah selesai
mengerjakan ibadah dan bertahallul, jemaah berihram pula untuk
mengerjakan ibadah haji yang berikutnya di Mekah.
Mengikut ulama
Hanafi terdapat dua bentuk orang yang melakukan cara tamattu' ini, iaitu
yang membawa binatang dam dan yang tidak membawanya.
Saei di antara Safa dan Marwah |
Pada
Hari Nahar dia hendaklah menyembelih binatang dam itu. Ini berdasarkan
sabda Nabi SAW dalam hadis riwayat Jabir r.a disebut sebelum ini yang
bermaksud: "Jika aku tahu apa yang berlaku masa depan seperti aku tahu
yang telah lepas, maka tentunya aku tidak akan membawa binatang dam ini
dan aku jadikannya umrah".
Ini memberi pengertian bahawa tahallul
hanya perlu jika melakukan ihram umrah sahaja serta tidak pula
mempunyai binatang dam. Sekiranya tahallul itu harus walaupun ada
binatang dam ini tentunya Rasulullah SAW hanya akan mengatakan atau
menyebut: "Saya jadikannya umrah dan bertahallul. Jika seseorang
melakukan haji secara tamattu' itu mahu membawa binatang dam, maka dia
boleh berihram dan membawanya".
Saei antara Safa dan Marwah |
Haji Qiran dan pelaksanaannya
Dari
sudut bahasa, Qiran bererti mengumpul dua perkara. Dari istilah syarak
pula menggabungkan antara ihram haji dan ihram umrah dalam satu
perjalanan.
Ia berlaku dengan seseorang itu berniat untuk umrah
dan haji sekali gus di miqat, sama ada ia secara hakiki iaitu dengan
niat yang merangkumi kedua ibadah tersebut, ataupun secara hukmi seperti
pendapat ulama Hanafi dengan cara berihram umrah sahaja dahulu kemudian
sebelum dia melakukan tawafnya separuh atau lebih, ia berniat pula
untuk melakukan haji. Bentuk ini tidak ada dalam pendapat ulama lain.
Bagi
ulama Hanafi, dengan melakukan demikian, penggabungan itu telah
terlaksana. Ini kerana sebahagian besar daripada amalan bagi ibadah
berkenaan telah ada.
Bagi ulama jumhur pula seorang itu sah
melakukan qiran dengan cara sebaliknya, iaitu berihram untuk ibadah haji
dahulu kemudian menggabungkan umrah dengannya. Cara ini dianggap makruh
oleh ulama Hanafi.
Mengikut jumhur, jika hendak digabungkan haji
kepada umrah, maka hendaklah dilakukan sebelum seseorang itu memulakan
tawaf umrahnya.
Sekiranya pekerjaan tawafnya telah bermula, walaupun selangkah maka tidak lagi harus digabungkan haji dengannya.
Permasalahannya
Dinyatakan di sini beberapa permasalahan fiqh berkenaan dengan ibadat haji:
Pertama:
Bila seorang bakal haji mahu meninggalkan Mekah dia hendaklah tawaf di
Baitullah sebanyak tujuh pusingan. Semasa melakukan tawaf ini, tarammul
tidak perlu dilakukan.
Tawaf ini disebut juga sebagai Tawaf
Wida' atau Tawaf Sadr. Hukum tawaf ini mengikut ulama jumhur, selain
kalangan Maliki adalah wajib kecuali bagi ahli Mekah.
Kedua: Jika
seseorang wanita itu didatangi haid semasa mahu berihram, maka dia
hendaklah mandi dan berihram. Jika kedatangan haidnya selepas melakukan
wuquf di Arafah dan Tawaf rukun, maka dia hendaklah terus meninggalkan
Mekah.
Dia tidak dikenakan apa-apa disebabkan tidak melakukan Tawaf Wida'. Inilah pendapat Dr. Wahbah al-Zuhaili.
Ketiga:
Mengikut ulama Hanafi, sekiranya orang melakukan haji tamattu' itu
membawa binatang dam, maka kedudukan haji yang dilakukan adalah sama
dengan Haji Qiran, sebagaimana yang telah dijelaskan.
Dia tidak
bertahallul seperti yang dilakukan oleh mereka yang mengerjakan haji
secara tamattu', bahkan dia akan terus berada dalam keadaan berihram
sehinggalah ia menyembelih binatang dam pada Hari Nahar.
Keempat:
Mengikut pendapat jumhur ulama, menyembelih binatang dam, sama ada
berupa kambing, lembu, unta, atau 1/7 daripada seekor unta wajib
dilakukan pada Hari Nahar dan di Mina selepas melakukan lontaran Jamrah
Aqabah, iaitu pada hari raya sebelum melakukan amalan bercukur.
Alasan pendapat ini ialah, Rasulullah SAW sendiri menyembelih binatang damnya dengan cara ini.
Ulama
Syafie pula mengatakan, sebaiknya sembelihan ini hendaklah dilakukan
pada Hari Nahar kerana mengikut apa yang Rasulullah SAW lakukan di
samping mengelakkan daripada khilaf yang ada di kalangan ulama.
Kelima:
Menurut mazhab Syafie, ibadah haji yang disuruh oleh syarak pada
asalnya adalah secara Ifrad. Walau bagaimanapun, tiada halangan bagi
seseorang itu berihram secara tamattu' atau Qiran dengan syarat dia
hendaklah membayar fidyah, iaitu menyembelih seekor kambing yang layak
untuk sembelihan qurban.
Jika kambing atau nilainya tidak
diperolehi, dia hendaklah berpuasa selama tiga hari semasa haji dan
tujuh hari setelah balik ke tanah air.
Semoga kita mendapat haji yang mabrur dan melayakkan untuk menjadi hamba Allah SWT yang mentaati dan mematuhi-Nya. Amin.
No comments:
Post a Comment