Wednesday, July 20, 2011

Zikir dan Doa

Zikir dan Doa:
اللهم هذا حرمك وأمنك فحرِّمّني على النار، وآمني من عذابك يوم تبعث عبادك واجعلني من أوليائك وأهل طاعتك

Yang bermaksud: Wahai Tuhanku! Ini HaramMu (tempat yang Engkau lindungi) dan tempat yang Engkau peliharakan. Haramkanlah aku terhadap Neraka dan peliharalah aku dari azabMu pada hari Engkau bangkitkan segala hamba-hambaMu dan jadikanlah aku dari golonganMu serta dari golongan orang-orang yang mentaatiMu. Apabila memasuki Kota Mekah Rasulullah juga menyebut:
اللهم لا تجعل منايانا بها حتي تخرجنا منها  
Yang bermaksud: Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau jadikan ajal aku di sana (Mekah) sehingga kami keluar darinya.
Seboleh-bolehnya apabila terlihat Kota Mekah, orang yang berihram menyebut:
اللهم اجعل لي بها قرارا وارزقني فيها حلالا
Yang bermaksud: Ya Allah! Kurniakan kepada aku di sini tempat tinggal yang tetap dan rezeki yang halal. 


Zikir dan Munajat - Hari Wukuf di Padang Arafah

No comments: