Wednesday, July 20, 2011

Zikir dan Doa melihat Kaabah

 Zikir dan Doa:
 
1. Telah diriwayatkan bahawa doa yang dibaca ketika melihat Kaabah adalah mustajab, di antara doa yang ma'thur ialah:
اللَّهُمَّ زِدْ هَذَا الْبَيْتَ تَشْرِيفًا وَتَعْظِيمًا وَتَكْرِيمًا وَمَهَابَةً، وَزِدْ مِنْ شَرَفِهِ وَكَرَمِهِ مِمَّنْ حَجَّهُ أَوِ اعْتَمَرَهُ تَشْرِيفًا وَتَكْرِيمًا وَتَعْظِيمًا وَبِرًّا

Yang bermaksud: Ya Allah! Tambahkanlah Baitullah ini dengan kemuliaan, kebesaran, keagongan dan kebaikan serta tambahkanlah kurniaMu kepada sesiapa jua yang memuliakannya (Baitullah) dan membesarkannya dari kalangan orang-orang yang mengerjakan ibadat Haji atau Umrah dengan kemuliaan, kebesaran, keagungan dan kebajikan dan berdoa:
"اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْك السَّلَامُ، حَيِّنَا رَبَّنَا بِالسَّلَامِ"
Yang bermaksud: Ya Allah! Engkaulah yang bersifat sejahtera, dariMu sahajalah kesejahteraan. Oleh itu hidupkanlah kami wahai Tuhan kami dengan kesejahteraan. "اللهم إن هذا الحرم حرمك والبلد بلدك والأمن أمنك، والعبد عبدك، جئتك من بلاد بعيدة، بذنوب كثيرة وأعمال سيئة، أسألك مسألة المضطرين إليك، المشفقين من عذابك، أن تستقبلني بمحض عفوك، وأن تدخلني فسيح جنتك اللهم هذا حرمك وحرم رسولك، فحرم لحمي ودمي وعظمي على النار، اللهم آمني من عذابك يوم تبعث عبادك"
Yang bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya Tanah Haram ini, negeri ini, ketenteraman yang ada di dalamnya dan hamba yang ada padanya semuanya kepunyaanMu, hambaMu ini telah datang menyahut panggilanMu dari negeri yang jauh dengan membawa dosa yang banyak dan amalan-amalan yang buruk, aku pohonkan kepadaMu belas kasihan kerana takutkan siksaMu, terimalah aku dengan keluasan kemaafanMu dan masukkanlah aku ke dalam keluasan SyurgaMu (Syurga an-Naim). Ya Allah, sesungguhnya ini adalah Tanah HaramMu maka haramkanlah dagingku, darahku dan tulang sendiku dari api Neraka. Ya Allah, peliharalah aku dari siksaMu pada hari engkau membangkitkan semula hamba-hambaMu.




BaituAllah - Kaabah - Besar sekali fadilatnya jika kita berdoa berhampiran Kaabah.


No comments: